Nordiske løsninger på globale samfundsudfordringer var et fælles initiativ fra de nordiske statsministre, hvor målet var at invitere resten af verden til at tage del i Nordens viden og erfaringer fra seks prioriterede flagskibsprojekter. I samarbejde med Kontrapunkt udviklede jeg en subidentitet, som ikke bare skulle bruges af professionelle grafikere, men også af kolleger og samarbejdspartnere uden særlige grafiske evner. Collagen herunder viser eksempler fra flagskibet "Nordic Food Policy Lab".
Mange afsendere skulle kommunikere om projekterne på mange forskellige sprog. Ofte blev det grafiske materiale designet uden hjælp fra en grafiker. Derfor faldt valget på en systemskrift (Corbel), og der blev udvikle Office-templates til præsentationer, invitationer, programmer og sociale medier.
Den lille label "Nordic Solutions to Global Challenges" fungerede som afsender istedet for et egentlig logo.
Kommunikation om projekterne skulle skille sig ud på sociale medier. De røde og gule farver, markante rammer og den tydelige boks med afsender gjorde, at man aldrig var i tvivl, når man stødte på nyheder om initiativet. Når projektern skulle afsluttes i en stor rapport, var det nemt at bruge tidligere materialer og få en flot helhed ud af det, fordi identiteten satte rammerne for det grafiske udtryk på en stram og genkendelig måde. Se eksempel på afslutning af et projekt her Setting the table
Plakater, muleposer og andre fysisiske materialer blev bragt i spil og brugt i forbindelse med kampagner på sociale medier. Jeg designede fx denne mulepose, og vi fik fædre til at fotografere sig selv og og deres børn med posen. Billederne blev flittigt delt på sociale medier – både i de nordiske lande og i New York i forbindelse med UN Women's session i byen.