Vækstfonen er statens finansieringsfond, der sammen med banker og samarbejdspartnere finsierer små og mellemstore danske virksomheder. I 2013 fik Vækstfonden ny visuel identitet designet ud fra fire værdiord: lys, klar, enkel og kontant. I identiteten er logoet det mest dominerende identitetselement. Af de øvrige grundelementer spiller farverne sort og hvid en vigtig rolle. Disse to farver er grundlæggende for opfattelsen af den visuelle identitet.
Vækstfondens logo er tegnet af Bo Linnemann (Kontrapunkt) i 2006. I forbindelse med udvikling af ny visuel identitet i 2013, valgte vi at beholde logoet. Eneste ændring var, at den tidligere blå og orange farve blev ændret til sort. Logoet er Vækstfondens vigtigste identitetselement. De karakteristiske bogstaver udgør en væsentlig del af den samlede identitet. Udsnit af bogstaverne tilfører et unikt udtryk og markante skriftbilleder, som underbygger identiteten og giver den kant. Udsnittene bruges som supergrafik på alt fra visitkort og dækkeservietter til præsentationer og hjemmeside.
Vækstfondens billedunivers indeholder
De forskellige typer fotos sammensættes til collager med liv og dynamik. Sammen med et et mix af af logografi tegner collagerne et billede af Vækstfonden. Professionelle fotografer tager billeder fra virksomhederne og af Vækstfondens ansatte for at sikre en ensartet fotostil. Vækstfondens fotoarkiv er med til at sikre grafiske løsninger af høj kvalitet.
Herover er eksempel på, hvordan identtiteten er brugt på årsmøde for Vækstfondens interessenter og samarbejdspartnere med mere end 1.000 gæster i Tivoli Congress Center. Det vigtige er den røde tråd og sammenhængen i hele oplevelsen og til Vækstfondens overordnede identitet. Lige fra tilmelding på vf.dk og netværks-app til bannere, sceneudsmykning og præsentationer.